Thursday, February 21, 2008

Off To The Next StoP!


Satu nasihat boss yang selalu aku ingat ialah "never stay too long in one place". Bukanlah boss suruh aku pindah-randah rumah dan jadi manusia Nomad ... maksudnya dalam kerjaya, jangan asyik berada dan buat kerja yang sama selama-lamanya.

Satu habit yang tak bagus bila kita asyik buat perkara atau kerja yang sama ialah kita akan jadi 'complacent' atau selesa dengan ruang lingkup kita dan mula ambil mudah setiap perkara yang kita buat. lama-lama kita tak dedahkan diri kita dengan challenge atau cabaran baru dalam kerja kita, kemudian kita jadi takut dengan cabaran dan tidak selesa bila berada di dalam 'unfamiliar & unpredictable situation' (Situasi yang tak biasa & tak boleh diduga - Betulke translation ni??).

Bila mula2 kita bekerja, kita akan belajar banyak perkara & kemahiran baru. So, knowledge & kemahiran kita bertambah. Tapi kita kena selalu muhasabah sebab after certain period, bila kita dah kuasai hampir semua pengetahuan & kemahiran tersebut, kita dah tak lagi belajar perkara baru ... sebaliknya kita akan mengulangi pengetahuan yang sama yang kita dah tahu. Learning 10 knowledge is not same with learning one knowledge repeated ten times.

Macam bila kita driving everyday ke tempat kerja. Mula-mula kita belajar selok belok jalan ke tempat kerja. Kita akan cuba cari jalan paling dekat & shortcut supaya kita sampai lebih cepat. Tapi lama2 kita dah dapat route tersebut, kita akan ikut route yang sama hari2 sampai kita dah hafal dengan setiap junction, traffic light, buildings, kadang2 sampai tahu kat mana potholes dan bila nak masuk lane sebelah mana. Masa tu kita dah tak belajar dah jalan baru, kita cuma mengulangi ilmu yang memang kita dah tahu. lama2 ikut jalan yang sama kita akan bosan (Or at least aku akan bosan).
Atas nasihat tu lah aku ambil keputusan untuk cari knowledge & skills baru ... bukan untuk siapa tapi untuk aku sendiri. Bila ada peluang yang datang menjengah ... aku dengan sedaya upaya gabannya terus menyambar peluang tu. Hopefully aku akan belajar lebih banyak perkara-perkara baru. Maka, tahun ni bermulalah lagi journey yang baru bagi aku. Another challenge, with another team with another set of people. Dalam environment kerja yang baru. Ngehehehe ... Goodbye lah workstation aku ni. Memang banyak pengalaman (Dan sampah semasa aku ada disini) ...
Thank you to may former bosses, who have taught me a lot, shared their knowledge, impart their thoughts & opinions, coached me .... Boss & Puan are a wonderful boss to work with and i have the utmost respect to you both ... to my colleagues, it is a pleasure to be working with every of you all, we learned a lot from each other and none of us could have been where we are now had it not been because of us all keeps together, stays together & committed to each other. And TQ! for lunch & Sheaffer ...

Ni lah dia ... 'barang-barangan'ku yang terakhir yang berusaha ku bawak pindah ke workstationku yang baru. Aku pindah ni malam2 ... sebab tak bayar sewa.

No comments: