Monday, February 23, 2009

DraMa babaK 2: adIk MaIn2 dEnGan KaMi ...

Khamis, 5 Feb, 1.30am - Ummi minta CTG dibuat lebih awal kerana rasa strain dan contraction yang kerap. Walaupun asalnya CTG berikutnya sepatutnya hanya pada jam 2.00am. Sejak admitted tengahari tadi, Ummi perlu jalani CTG setiap 4 jam sekali. Kata Dr. Siti, untuk monitor condition baby dan pastikan sekiranya ada tanda2 baby mulai stress. Alhamdulillah sehingga malam, tak ada tanda-tanda baby stress. Yang stress hanyalah Babah yang risaukan Ummi dan si Abang di rumah yang khabarnya akan tidur dengan MakLang.

Lepas CTG sekitar jam 10pm ... kami berdua terus saja tidur sebab Ummi nampak calm dan tak bising sakit2. Masing2 pun sebenarnya dah letih. Mujur juga dapat bilik single. Mulanya kami diberi 4 bedded room sebab bilik penuh. Nasib baik sekitar 1.30pm ada patient yang keluar, kami dapat upgrade ke bilik single. Kalau tidak, puas juga agaknya nak tenangkan Ummi yang dah susah hati terpaksa berkongsi bilik air dengan bahan2 yang tak diingini ...


Dek sebab keletihan yang amat sangat, sofa biru hospital pun rasanya sungguh comfy. Tambah lagi dengan selimut hospital yang dibawak dari rumah (Bukan curik! hadiah dari orang). Kami (Err rasanya kami kott) tidur dengan nyenyaknya dari jam 10pm.Sekitar lima belas minit CTG, nurse minta kami proceed ke labor room kerana contraction hanya selang satu ke dua minit. Nurse mulai risau kerana muka Ummi selamba tak ada perasaan macam kerepek kering.


Nurse: "Puan tak sakit ke?"

Ummi: "(Dengan muka confident dan ala2 ayu tak ada perasaan) Takk ..."

Nurse: "Ni dah tinggi dah ni Puan ... kalau patient kat bilik tadi tu dah menjerit dah ni ..."

Ummi: "(Dengan muka yang makin ayu dan confuse)" ... errr takk ..."

Nurse: "Kita pergi labor room lah ye?"

Ummi: "okay ..."

Babah: "(Dalam hati yang mengantuk) Tidur dalam labor room lah jawabnya ..."
Dengan muka yang sungguh confident dan semangat yang membara-bara ... Ummi berjalan selamba jek ke labor room ala-ala nak pergi toilet. di belakangnya menonong seorang lagi yang entah sedar entah tidak.


"Action" yang disangka-sangkakan didalam labor room rupanya jadi ala-ala filem hindustan yang anti-climac. Masuk saja dalam labor room, baby agaknya dah letih beraksi dan ambik keputusan nak tidur. Agaknya bilik tu pun sejuk dan katilnya pun memang sedap.

Babah dah sangap selama setengah jam tunggu 'buah yang tak gugur-gugur'. Sekitar jam 3.30am Babah yang akhirnya gugur di perbatasan bilik bersalin. Selepas meminta izin dari Ummi, babah mengheret kaki balik ke bilik wad untuk tidur sekejap. Lagipun bilik hanya kira2 20 meter dari labor room.6.00am - Tidurku terjaga bila pintu dibuka ... Ummi masuk dengan selambanya mengheret selipar ... SELEPAS 12 jam drama ... kami kembali ke 'katil' masing-masing. zzZZzzZZZzzzzz

AbuQais: Kembali zzZZzzzZZzz

No comments: